Zeldzame metalen worden ze genoemd. Elementen zoals neodymium en samarium
staan sinds een jaar of twee volop in de belangstelling.

De reden: ze zijn van groot belang voor tal van elektronicaproducten, zoals
laptops, mobieltjes, en elektrische auto’s. De zogenoemde rare earths
zijn op zich niet zo zeldzaam, maar de winning is een intensief en vaak
vervuilend proces.

Chinees monopolie
China is voorziet in meer dan 90 procent van de wereldproductie, nadat die in
westerse landen in de jaren negentig werd stilgelegd. Andere landen kunnen
op korte termijn weinig doen tegen de extreme prijsstijgingen van zeldzame
metalen.

Inmiddels storten mijnbouwbedrijven buiten China zich weer op de winning en
verwerking van zeldzame metalen, onder meer in Australië en Maleisië. Maar
het duurt vaak een paar jaar, voordat nieuwe operaties kunnen worden
opgestart

Recordprijzen
De prijs van neodymium, dat onder meer gebruikt wordt voor elektrische en
hybride auto’s, is inmiddels gestegen tot 283 dollar per kilogram, bijna het
zevenvoudige van een jaar geleden. De prijs van Samarium is opgelopen tot
146 dollar, acht keer zoveel als een jaar geleden, zo bericht The
New York Times
.

Het goede nieuws voor afnemers van mobieltjes en laptops is dat de zeldzame
metalen bij deze producten in zeer kleine hoeveelheden worden verwerkt. Op
de prijs van mobieltjes hebben de dure metalen vooralsnog weinig invloed.

Een slag anders ligt dat bij de Toyota Prius. In elke Prius wordt circa een
kilo neodymium verwerkt. Autoconcern Toyota heeft erkend dat hogere
grondstofprijzen invloed hebben op de financiële resultaten, maar wil niet
zeggen of dit door werkt in prijsverhogingen van de Prius, aldus de NYT.

Lees ook:

Hybride verliest van zuinige dieselauto

Prius dankt succes juist aan uiterlijk

'Productie nieuwste iPhone in juli van start'

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl